PENGUMUMAN : DAPATKAN SEGERA.......buku NASIHAT KEPADA ANAK BERKENAAN IBU BAPA.......buku yang memperincikan tanggung jawab anak terhadap ibu bapa. Miliki segera untuk mendalami lagi tanggung jawab anda kepada ibu bapa anda. Juga supaya anak-anak anda memahami tanggung jawab mereka terhadap anda sebagai ibu bapa*****-------- DAPATKAN SEGERA....NOTA GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM SPM....buku rujukan/nota Pendidikan Islam SPM yang sangat sesuai untuk calon-calon SPM*****Dapatkan juga MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 4 dan MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 5, buku kerja yang akan menjadikan PnP anda lebih mudah, berkesan dan menarik......SELAMAT TAHUN BARU 2017, SEMOGA HARI INI LEBIH BAIK DARI SEMALAM DAN ESOK LEBIH BAIK DARI HARI INI^^^^^^SEMUA GURU PEND ISLAM/B ARAB DIPELAWA MENYERTAI GROUP FACEBOOK DISKUSI GURU PENDIDIKAN ISLAM.....Hubungi saya di umat66@gmail.com.BLOG INI LEBIH SESUAI DILAYARI MENGGUNAKAN MOZILLA FIREFOX...MUNGKIN PAPARANNYA BERBEZA JIKA MENGGUNAKAN INTERNET EXPLORER

Keluarnya roh dari jasad

Thursday, October 14, 2010


SEBUAH hadis menceritakan tentang rasa berat, ngeri dan sakitnya detik tercabutnya nyawa (roh) dari badan, maksudnya: (Sakitnya sakaratul maut itu) kira-kira tiga ratus kali sakitnya tetakan pedang.

Adapun bagi orang yang benar-benar beriman, rohnya akan keluar dengan sangat perlahan. Namun begitu, kematian tetap masih amat menyakitkan. Orang kafir pula rohnya akan ditarik dengan amat keras oleh malaikat Izrael. Tentulah sakitnya akan berganda-ganda.

Disebutkan dalam satu riwayat, apabila seseorang itu sudah tiba pada saat ajalnya, mulutnya akan dikunci dan empat malaikat akan datang kepadanya. Malaikat pertama memberi salam dan berkata kepadanya: "Aku adalah yang menguruskan rezekimu, telah aku cari di seluruh bumi, timur dan barat, tetapi tidak aku jumpai sesuap pun rezeki untukmu. Sampailah kamu ke saat matimu"

Masuk pula malaikat kedua lalu berkata: "Aku yang mengurus minumanmu, samada air atau yang lainnya. Telah aku cari dalam seluruh bumi, timur dan barat. Aku tidak menjumpai walau seteguk air untukmu. Dekatlah sudah ajalmu"

Giliran malaikat ketiga pula. Ia berkata: "Aku yang mengurus nafas-nafasmu. Aku mencari di seluruh bumi timur dan barat, tidak aku temui lagi satupun nafasmu"

Kemudian masuk malaikat yang keempat lalu berkata: "Aku yang diamanah memegang ajalmu, telah aku cari ajalmu di seluruh bumi timur dan barat. Tetapi tidak aku temuinya"

Selepas itu masuk pula malaikat kiramul katibin (raqib dan atid) dari arah kanan dan kiri. Berkata yang dari arah kanan: "keselamatan bagimu, aku adalah yang diserahi amal kebajikanmu". Maka keluarlah lembaran yang putih dan diberikan kepadanya sambil berkata: "Lihatlah kepada amalmu". Maka gembira dan rianglah ia di kala itu.

Berkata pula malaikat yang di sebelah kiri: "Keselamatan atasmu, akulah yang diserahi amal kejahatanmu". Maka keluarlah lembaran yang hitam dan diberikan kepadanya sambil berkata: "Lihatlah kepadanya". Maka di kala itu keringatnya mengalir."

Setelah itu datanglah malaikat maut. Disebelah kanannya malaikat rahmat dan di kirinya malaikat azab. Ada yang ditarik nyawanya dengan sekali tarik, ada yang disentap dengan sekali sentap dan ada yang dilolos dengan sekali lolos. Setelah melewati kerongkong maka dicabutlah nyawanya, lalu dibawa ke hadrat Ilahi. Malaikat rahmat akan menyeru orang itu jika ianya baik dan ia akan diseru oleh malaikat azab jika mempunyai banyak amal kejahatan.

Setelah itu Allah membenarkan ruh dibawa semula ke rumahnya. Roh itu diletakkan oleh malaikat di tengah rumah. Ia melihat apa berlaku kepada jasadnya. Ia melihat siapa yang bersedih dan siapa yang tidak. Roh itu tidak mampu berkata-kata. Sehinggalah jasad itu dikebumikan maka roh itu diperintahkan kembali ke tubuhnya untuk menghadapi mungkar dan nakir.

Wallahu a'lam


rujukan
alam kubur (alam barzakh) digali dari al-Quran dan Hadis, M Ali Chasan Umar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 
 

Segala kandungan dalam blog ini adalah pendapat penulis. Jika ada yang salah, penulis pohon jutaan maaf, sentiasalah merujuk dan berpegang dengan pendapat yang lebih teguh dalilnya. Blog ini hanyalah sekadar perkongsian sesama insan daripada penulis yang lemah dan masih jahil