Assalamualaikum
Hari ni adalah hari ke 16 umat Islam di Malaysia menjalani ibadah puasa ramadan. Selamat berpuasa kepada semua. Semoga ibadah kita diterima Allah
Umumnya ramai yang dah tahu dan dah praktik perkara ni. Tapi setiap kali peperiksaan di sekolah, masih ada juga pelajar yang menulis jawapan untuk Bahagian Subjektif dalam bentuk esei. Jadi di sini ustaz tekankan sekali lagi, untuk bahagian esei, jawapan mesti ditulis dalam bentuk point. DALAM BENTUK POINT. Bukannya dalam bentuk esei. KECUALI BAGI SOALAN KBAT. Soalan KBAT kena tulis dalam bentuk esei. Nanti lain kali ustaz akan cuba terangkan pula teknik menjawab KBAT
Sebenarnya Bahagian Subjektif ada pada kedua-dua kertas. Kertas 1 Bahagian B dan Keseluruhan Kertas 2, umumnya dianggap sebagai Bahagian Subjektif. Jadi kedua-duanya mesti dijawab dalam bentuk point.
Kenapa jawapan perlu ditulis dalam bentuk point?
1. Supaya pemeriksa lebih jelas dengan jawapan kita. Dengan sekali pandangpun pemeriksa dah dapat lihat isi yang kita jawap. Kalau jawab dalam bentuk esei, mungkin berlaku kekeliruan dalam pemeriksaan, yang menyebabkan mereka tak perasan jawapan kita. Maklum je lah, pemeriksapun manusia biasa juga. Teknik penulisan yang baik akan membantu ketepatan pemeriksaan
2. Penulisan dalam bentuk point juga akan memudahkan pelajar menyemak jawapan mereka, samada sudah cukup atau belum. Banyak soalan yang minta 2 jawapan, malah mungkin ada yang minta 3. Setelah siap menulis semua jawapan, pelajar sepatutnya menyemak dahulu jawapan mereka sebelum menghantarnya. Mungkin ada jawapan yang tertinggal, yang tak cukup dan sebagainya. Jadi kalau pelajar jawab dalam bentuk esei, macamana mereka nak tahu jawapan mereka dah cukup 2 atau 3? Mereka terpaksa membacanya semula untuk tahu jumlah jawapan mereka. Ini akan mengambil masa yang banyak sedangkan masa adalah terhad. Bagi yang jawab dalam bentuk point mereka boleh kesan jawapan yang tak cukup dengan sekali pandang saja, tanpa perlu membaca semula. Ini akan memudahkan mereka dan memberi ruang masa kepada mereka untuk menambah mana-mana yang perlu
0 comments:
Post a Comment