PENGUMUMAN : DAPATKAN SEGERA.......buku NASIHAT KEPADA ANAK BERKENAAN IBU BAPA.......buku yang memperincikan tanggung jawab anak terhadap ibu bapa. Miliki segera untuk mendalami lagi tanggung jawab anda kepada ibu bapa anda. Juga supaya anak-anak anda memahami tanggung jawab mereka terhadap anda sebagai ibu bapa*****-------- DAPATKAN SEGERA....NOTA GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM SPM....buku rujukan/nota Pendidikan Islam SPM yang sangat sesuai untuk calon-calon SPM*****Dapatkan juga MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 4 dan MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 5, buku kerja yang akan menjadikan PnP anda lebih mudah, berkesan dan menarik......SELAMAT TAHUN BARU 2017, SEMOGA HARI INI LEBIH BAIK DARI SEMALAM DAN ESOK LEBIH BAIK DARI HARI INI^^^^^^SEMUA GURU PEND ISLAM/B ARAB DIPELAWA MENYERTAI GROUP FACEBOOK DISKUSI GURU PENDIDIKAN ISLAM.....Hubungi saya di umat66@gmail.com.BLOG INI LEBIH SESUAI DILAYARI MENGGUNAKAN MOZILLA FIREFOX...MUNGKIN PAPARANNYA BERBEZA JIKA MENGGUNAKAN INTERNET EXPLORER

KUTIP MARKAH DARI SOALAN TAJWID

Saturday, July 4, 2015

Assalamualaikum
Sementara menunggu waktu berbuka, ustaz ambil peluang untuk tulis sekadar yang termampu pasal soalan tajwid. Hukum tajwid ni duduk dalam Kertas 2 Pendidikan Islam SPM. Markah yang diperuntukkan biasanya 10 markah dengan 2 soalan. Satu soalan 4 markah dan satu lagi 6 markah.

Hukum tajwid biasanya berkisar sekitar

  •  Hukum Nun Mati
  • Hukum Mim Mati
  • Hukum Mad
  • Beberapa hukum lain seperti Qalqalah, Alif Lam, Ra tebal nipis dan Wakaf

Kalau kita tengok soalan-soalan lepas, solan tajwid tahun-tahun terakhir ni dah jadi agak mudah. Jauh lebih mudah berbanding dulu-dulu.

Antara bentuk soalan yang popular ialah pilih sahaja antara A dan B. Biasanya jawapannya ada 2 A dan 2 B. Jadi kalau nak 2 markah je, jawab je semua A atau semua B, dapatlah 2 markah. Gitulah biasanya. Dari dok main teka teki yang silap-silap dapat 0, baik jawab semua A je...2 markah tentu masuk poket.

Contoh soalan tajwid

Markah penuh
i.   B
ii.  A
iii. A
iv.  B

Markah separuh
i.  A
ii.  A
iii. A
iv. A




Wallahu a'lam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 
 

Segala kandungan dalam blog ini adalah pendapat penulis. Jika ada yang salah, penulis pohon jutaan maaf, sentiasalah merujuk dan berpegang dengan pendapat yang lebih teguh dalilnya. Blog ini hanyalah sekadar perkongsian sesama insan daripada penulis yang lemah dan masih jahil