PENGUMUMAN : DAPATKAN SEGERA.......buku NASIHAT KEPADA ANAK BERKENAAN IBU BAPA.......buku yang memperincikan tanggung jawab anak terhadap ibu bapa. Miliki segera untuk mendalami lagi tanggung jawab anda kepada ibu bapa anda. Juga supaya anak-anak anda memahami tanggung jawab mereka terhadap anda sebagai ibu bapa*****-------- DAPATKAN SEGERA....NOTA GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM SPM....buku rujukan/nota Pendidikan Islam SPM yang sangat sesuai untuk calon-calon SPM*****Dapatkan juga MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 4 dan MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 5, buku kerja yang akan menjadikan PDPC anda lebih mudah, berkesan dan menarik......SELAMAT HARI RAYA IDIL FITRI 2017, MAAF ZAHIR DAN BATIN^^^^^^SEMUA GURU PEND ISLAM/B ARAB DIPELAWA MENYERTAI GROUP FACEBOOK DISKUSI GURU PENDIDIKAN ISLAM.....Hubungi saya di umat66@gmail.com.BLOG INI LEBIH SESUAI DILAYARI MENGGUNAKAN MOZILLA FIREFOX...MUNGKIN PAPARANNYA BERBEZA JIKA MENGGUNAKAN INTERNET EXPLORER

TIPS UNTUK SOALAN ~ P E N G A J A R A N ~

Sunday, July 5, 2015

Assalamualaikum
Alhamdulillah. Ada masa lagi untuk ustaz menulis. Ustaz tak pasti sejauhmana manfaat penulisan ustaz ni. Ada yang baca ke? Atau tak ada yang baca? Harap-harap adalah yang baca dan usaha ustaz ni tak jatuh dalam perbuatan yang sia-sia

Kita tengok soalan pengajaran pula. Samada pengajaran ayat atau pengajaran hadis. Duduknya soalan pengajaran ialah dalam Kertas 2 Pendidikan Islam SPM. Markah yang diperuntukkan 2 atau 4, lazimnya. Biasanya ada 3 hingga 4 soalan pengajaran. Kalau semua setiap satu soalan diperuntukkan 4 markah, 3 soalan dah 12 markah. Kalau 4 soalan jadi 16 markah. Banyak juga tu

Untuk soalan pengajaran ni kena ingat beberapa perkara

1. Jawapan mesti ada isi dan huraian. Isi 1 markah. Huraian 1 markah

2. Untuk lebih jelas huraian tu kena ada agar/supaya/kerana kat tengah
       isi        agar/supaya/kerana       huraian

3.  Tulis apa yang kita dapat atau patut buat. Kalau tulis "Allah mengasihi manusia yg macam tu....bla bla" atau "org begitu akan dapat begitu..." ni kenyataan bukan pengajaran

4. Cadangan ustaz, ayatnya mesti macam kat bawah



Cuma pikir, apa yang nak tulis tempat isi tu jer. Biasanya diberi pembayang isi tu sebab dia tahu tak ramai pelajar yang ingat erti ayat atau hadis. Diapun pikir juga kemampuan pelajar

5. Isi boleh tengok kat huraian ayat atau hadis, kat bawah ayat atau hadis tu, jika diberi. Kalau tak beri takdelah. Maksud ayat atau hadis, lama dah tak bagi.

6. Satu lagi, 'clue' untuk isi juga boleh tengok dalam soalan sebelum. Soalan pengajaran biasanya duduk di nombor 3, nombor terakhir. Cuba tengok soalan nombor 1 dan 2, dia tanya tentang apa. Tu lah point yang boleh kita letak tempat isi

Cuba tengok satu contoh



Ayat kita ambil ayat di atas tadi jer. Cuma pikir apa isinya. Dalam huraian disebut Allah dan rasul. Apa yang patut kita buat pada rasul? mentaatinya. Jadi kita itulah isinya

Kita hendaklah mentaati rasul agar dikasihi Allah

Cuba tengok pula soalan 1. Ada sebut pasal makanan. Apa yang patut kita buat pasal makanan? Pilih makanan yang halal. Dapat kita buat satu lagi pengajaran

Kita hendaklah memilih makanan yang halal agar hidup tenang

Biasanya kalau dia nak 2 jawapan, sekurang-kurangnya ada 1 pembayang diberi. 1 lagi kena sendiri pikir maa...Kalau bagi 2 pembayang, tu dah rezki. Syukur, Alhamdulillah

Wallahu a'lam



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 
 

Segala kandungan dalam blog ini adalah pendapat penulis. Jika ada yang salah, penulis pohon jutaan maaf, sentiasalah merujuk dan berpegang dengan pendapat yang lebih teguh dalilnya. Blog ini hanyalah sekadar perkongsian sesama insan daripada penulis yang lemah dan masih jahil