Biodata
1.
Muhammad bin Abduh bin Hassan Khairullah
2.
Dilahirkan pada 1256H/1849M dalam keluarga petani di
Thanta, Mesir
3.
Pada 1882H dibuang negeri kerana dituduh terlibat
dengan pemberontakan Urabi
4.
Semasa hukuman tersebut beliau pergi ke Perancis dan
megeluarkan majalah al-Urwah al-Wuthqa bersama gurunya Sayyed Jamaluddin
al-Afghani
5.
Pernah menjadi
·
Guru di Masjid al-Hussaini dan Darul Ulum, Mesir
·
Guru sekolah al-Sultaniah, Beirut
·
Ketua editor akbar al-Waqai’ al-Misriyyah
·
Hakim mahkamah rayuan Mesir
·
Anggota Majlis Pengurusan Universiti al-Azhar
·
Mufti Kerajaan Mesir
6.
Meninggal pada 1314H/1905M di Iskandariah, Mesir
Keperibadian
Syeikh Muhammad Abduh
1.
Berani
2.
Tegas dan penyanyang
·
Menubuhkan al-Jamiyyah al-Khairiyyah untuk membantu
murid-murid miskin
3.
Berketerampilan
Pendidikan
Syeikh Muhammad Abduh
1.
Belajar membaca dan menulis semasa kecil daripada
bapanya sendiri
2.
Belajar al-Quran dan menghafalnya dalam masa dua tahun
3.
Belajar bahasa Arab di Masjid al-Ahmadi
4.
Belajar tasauf dan tata bahasa Arab dari Syeikh Darwis
Khudri dan Syeikh Darwis
5.
Semasa di Universiti al-Azhar, beliau mempelajari
pelbagai ilmu termasuk ilmu hisab dan falsafah daripada Syeikh Hassan at-Tawil
6.
Pada 1896M, beliau mendampingi dan mendalami akademik
dan pemikiran dengan Sayyed Jamaluddin al-Afghani
7.
Memperolehi ijazah di universiti al-Azhar pada 1877M
Pemikiran Dan
Perjuangan Muhammad Abduh
Dalam Aspek
Akidah
1.
Menyeru umat Islam kembali kepada ajaran Islam yang
sebenar
2.
Menolak taklid
3.
Mengajak umat Islam mempelajari ilmu naqliah dan aqliah
Dalam Aspek
Integrasi Ilmu
1.
Menyarankan supaya ilmu fardhu kifayah seperti sains,
matematik, falsafah dan geografi dimasukkan ke dalam kurikulum sekolah dan
universiti
Dalam Aspek
Kecekapan Pentadbiran
1.
Sistem kehakiman memerlukan pengislahan
2.
Pengislahan yang dilakukannya dibukukan dalam karyanya
‘At-Tahrir Fi Islahi al-Mahakimi as-Syariyyah’
Faktor Syeikh
Muhammad Abduh Melakukan Pengislahan Dalam Bidang Pendidikan
1.
Inspirasi gerakan Islah Sayyid Jamaluddin al-Afghani
2.
Kurikulum sekolah dan universiti yang sudah ketinggalan
zaman
3.
Sistem pendidikan yang menjurus ke arah taklid
4.
Kadar gaji guru yang rendah
5.
Kekurangan prasarana pendidikan
6.
Kekurangan bantuan kepada golongan miskin
Metod Islah
Syeikh Muhammad Abduh
1.
Melalui proses pengajaran di Masjid al-Hussain, Darul
Ulum dan Universiti al-Azhar
2.
Melalui media massa
seperti majalah al-Urwatul Wuthqa, al-Waqai’ al-Misriyyah dan al-Ahram
3.
Melalui karya ilmiah seperti Risalah at-Tauhid,
at-Tahrir Fi Islah al-Mahakim, Tafsir Juzu’ Amma
4.
Melalui jawatan-jawatan yang disandangnya seperti hakim
Sumbangan Syeikh
Muhammad Abduh
1.
Mengubah pandangan umat Islam menjauhi taklid
2.
Memberi gambaran yang jelas tentang keperluan Islah
terutamanya dalam bidang pendidikan
3.
Kesan ideanya di dalam bidang pendidikan;
·
Mata pelajaran matematik, geometri, algebra, sejarah
dan seni khat diperkenalkan
·
Piawaian dalam penganugerahan sijil diwujudkan
·
Farmasi khusus untuk pelajar universiti al-Azhar
diwujudkan
·
Peruntukan untuk gaji guru daripada perbendaharaan dan wakaf negara diadakan
·
Asrama pelajar diperbaiki terutamanya dalam aspek
keselamatan dan kesihatan
4.
Menghasilkan karya-karya yang dijadikan rujukan;
·
Risalah at-Tauhid
|
· Tafsir Surah al-Asr
|
·
Tafsir Juzu’ Amma
|
· Syarhu Maqamat
al-Badi’
|
·
Al-Islah Wal Rad Ala Muntaqidih
|
7 comments:
Nice
tq
Tapi sayangnya dengan kepandaian dia menyuruh umat islam bersatu cara moden. Dan dia salah sorang ahli Freemazon Sistem Piramid.
ye ye je kau ni . mana bukti ?
Tarikh lahir tu sbnrnya 1265 H..yg 1849 masihi tu dh betul dh..
Tarikh lahir tu sbnrnya 1265 H..yg 1849 masihi tu dh betul dh..
Sangat bagus
Post a Comment