Monday, December 6, 2010

Subjek sejarah wajib lulus SPM

Pengumuman ni dibuat oleh TPM sendiri selaku menteri pelajaran, kalau tak silap ketika menggulung perbahasan dalam perhimpunan agung UMNO baru-baru ini. Sebelum ni subjek sejarah merupakan salah satu subjek teras yang wajib dipelajari dan diambil dalam peperiksaan SPM oleh semua pelajar. Dengan pengumuman TPM itu bermakna subjek sejarah telah diangkat ke tahap yang lebih tinggi setaraf dengan subjek Bahasa Melayu.



Untuk lulus SPM bermula 2013, calon mesti lulus mata pelajaran sejarah. Jika gagal bermakna calon itu gagal dalam SPM mereka. Sama seperti subjek Bahasa Melayu sebelum ini.

Keputusan ini dibuat bagi mengatasi banyak masalah yang timbul akhir-akhir ini berpunca dari kurangnya pengetahuan mengenai sejarah tanah air. Akibatnya semangat patriotik generasi muda kelihatan semakin pudar, isu hubungan antara kaum, persoalan perlembagaan dan kontrak sosial serta gejala sosial yang semakin membimbangkan. Inisiatif yang diambil ini diharapkan dapat mengatasi semua perkara tersebut sekaligus mengukuhkan semula pebinaan negara bangsa Malaysia yang berjaya dan gemilang.

No comments:

Post a Comment